sakkparty
 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 







Utols frissits:2007.02.05.

Felkerltek a jtkszablyok!!!

  ......



 
 
 
 
 
 
megnyitsok
 
Jtkszablyok
A sakk szablyai

A Chessmaster 3000 program szablylersnak szabad fordtsa

     A sakkot nyolcszor nyolc, vltakozva vilgos s
bhfvkfhb8  stt mezbl ll tbln jtsszk. A tblt mindig
   gy lltjuk, hogy a jtkosok bal keze fell
gggggggg7  stt, a jobb keze fell vilgos mez legyen a
   sarokban. (: stt mez, : vilgos mez)
6  A tblt vzszintes sorokra s fggleges
   vonalakra osztjuk. A sorokat egytl nyolcig
5  szmokkal, a vonalakat a-tl h-ig kisbetkkel
   jelljk.
4    A sakkjtkban kt ellensges csapat mrkzik: a
   vilgos s a stt. Mindkt seregben egy kirly,
3  egy vezr, kt bstya, kt huszr, kt fut s
   nyolc gyalog tallhat. A jtk kezdetn a vilgos
GGGGGGGG2  sereg az 1. s 2. sorban ll. Egy-egy bstya foglal
   helyet a kt sarokban (B). A bstya figurja
BHFVKFHB1  toronyra emlkeztet; ez a forma az indiai
 a  b  c  d  e  f  g  h    frsziktl ered, akik elefnt htra erstett
                           tornyot brzol bbokat hasznltak. A bstyk
mellett llnak a huszrok (H). Formjuk lra hasonlt. Arabul farasz (l) a
nevk. Eurpban a l neve helyett a rajta l nevt hasznljk: huszr vagy
lovag. Mindkt huszr mellett egy fut (F) ll. A futnak cscsos a feje.
A kzpen maradt kt res hely kzl a vezr (kirlyn) azon ll, amelyik
sajt sznvel megegyezik (V). Ez mindig a d-vonalon van. A kirly (K),
amely mindig magasabb a vezrnl - s ltalban keresztet visel a fejn - az
utols res mezre kerl. A hadsereg ln a gyalogos katonk (G) llnak;
minden bb eltt egy gyalog.
  A vilgos bbok fellltsa utn fordtsuk el a tblt 180 fokkal, s
lltsuk fel a stteket is. A stt bbok (az brn kisbetvel) a 7. s 8.
sorban llnak.
  A jtkot mindig a vilgos kezdi. Ezutn a jtkosok felvltva egyet-egyet
lpnek. Minden lpsben csak egy figurt szabad mozgatni.

A figurk

  A sakkban hatfle bbu van: kirly, vezr, bstya, huszr, fut s gyalog.
Mindegyik mskppen lp.
  A kirly a legfontosabb sakkbbu. Ha mattot adsz az ellenfl kirlynak,
nyertl. Ha a kirlyod mattba kerl, vesztettl. A matt sorn a kirlyt nem
tik le. Akkor adunk mattot, ha a kvetkez lpssel lethetnnk az ellenfl
kirlyt, s nincs olyan lps, amivel  ezt megakadlyozhatn.
  A kirly egyetlen mezt lphet brmilyen irnyban, egyenesen vagy ferdn
(a karikk jelzik a mezket, ahova a kirly lphet):
  ooo
  oKo
  ooo
  1. fontos szably: semmilyen figurval nem lphetnk olyan mezre, amelyen
sajt msik figurnk ll. Pldul az albbi brn a kirly minden szomszdos
mezre lphet, kivve a jobboldalit, ahol egy azonos szn gyalog ll:
  ooo
  oKG
  ooo
  2. fontos szably: ha ellensges figura ll egy mezn, ahova lpni tudunk,
lethetjk azt, ha arra a mezre lpnk, s gy az ellensges figurt
eltvolthatjuk a tblrl. Pldul az albbi brn a vilgos kirly letheti
a "fltte" ll stt gyalogot (g), mert r tud lpni arra a mezre.
  ogo
  oKG
  ooo
  Br a kirly a legfontosabb figura, egyttal az egyik leggyengbb, mivel
csak lassan tud haladni.

  A vezr vzszintesen lphet a sorok mentn (1), fgglegesen a vonalak
szerint (2), vagy brmelyik tl mentn (3). Nem lphet t ms figurk fltt
(brmilyen sznek azok); pldul a 4. kpen a vezr tjt elzrja a gyalog,
gy nem juthat el a jobb szls mezkre. A kirlyhoz hasonlan a vezr is
letheti az ellensges figurt, ha arra a mezre lp, amelyen az ll (de nem
tovbb). A vezr a legersebb figura, mert igen sok mezt egyszerre tmadhat
meg (5).
  1 ........  2 ...o....  3 .......o  4 ........  5 ...o...o
    ........    ...o....    o.....o.    ........    o..o..o.
    ........    ...o....    .o...o..    ........    .o.o.o..
    ........    ...o....    ..o.o...    ........    ..ooo...
    oooVoooo    ...V....    ...V....    oooVoG..    oooVoooo
    ........    ...o....    ..o.o...    ........    ..ooo...
    ........    ...o....    .o...o..    ........    .o.o.o..
    ........    ...o....    o.....o.    ........    o..o..o.

  A bstya vzszintesen lphet a sorok mentn (6), vagy fgglegesen a vonalak
szerint (7). Szintn nem lphet t ms figurk fltt, s letheti az ellenfl
bbuit, ha helykre lp. Igen ers figura, mivel szmos mezt tarthat
ellenrzse alatt (8).
  6 ........  7 ...o....  8 ...o....
    ........    ...o....    ...o....
    ........    ...o....    ...o....
    ........    ...o....    ...o....
    oooBoooo    ...B....    oooBoooo
    ........    ...o....    ...o....
    ........    ...o....    ...o....
    ........    ...o....    ...o....

  A fut brmelyik tlval prhuzamosan lphet (9). gy mindig ugyanolyan
szn mezn marad, amilyenen a jtk elejn llt. A 9. kpen lthat vilgos
fut stt mezn ll, gy kizrlag stt mezkre lphet. A 10. kpen lthat
fut vilgos mezkn halad. Mindkt fl egy-egy vilgos s egy-egy stt
mezkn kzleked futt kap a jtk elejn. A fut sem lphet t bbok
fltt; lethet viszont ellensges bbokat, ha helykre lp. Mivel kevesebb
mezt tmadhat s mozgsa a tbla egyik felre (a vilgos, illetve stt
mezkre) van korltozva, gyengbb figura, mint a vezr vagy a bstya.
  9 .......o  10 o.......
    o.....o.     .o.....o
    .o...o..     ..o...o.
    ..o.o...     ...o.o..
    ...F....     ....F...
    ..o.o...     ...o.o..
    .o...o..     ..o...o.
    o.....o.     .o.....o

  A huszr L alakban lp. Kt mezt egy sor vagy vonal mentn, majd egy mezt
derkszgben (11). Pldul kt mezt a 4. sor mentn (a kis h betre), majd
egyet a b-vonal mentn (o). (Lphet b5-re is.) Vagy pedig kt mezt egy vonal
mentn (*), majd egyet a sor mentn (O). (Lphet c6-ra is.) A 12. brn
lthat az sszes mez, amelyeket a d4-en ll huszr elrhet. Jegyezzk meg,
hogy a huszr mindig a kiindulsi mezvel ellenttes szn mezre lp. A
huszr klnleges figura: tugorhat ms figurk fltt. Mint a tbbi bbu, ez
sem lphet sajt szn bbu ltal elfoglalt mezre, s az ellenfl bbujt
letheti, ha rja lp. A huszr a futhoz hasonlan a gyengbb figurk kz
tartozik. Br kevesebb mezt tmadhat, mint a fut, ugrsi kpessge rtkes
bbb teszi.
  11 ........8  12 ........
     ........7     ........
     ...*O...6     ..o.o...
     ........5     .o...o..
     .h.H....4     ...H....
     .o......3     .o...o..
     ........2     ..o.o...
     ........1     ........
     abcdefgh

  A vilgos gyalogok a 2. sorbl, a sttek a 7. sorbl kezdik a jtkot (13).
A gyalogok mindig a tbla szemkzti szle fel haladnak. Kiindulsi helykrl
a gyalogok egy vagy kt mezt lphetnek egyenesen elre (14). A jtkos
vlasztja ezt ki, amikor a gyalog elszr lp. A tovbbiakban a gyalogok mr
csak egy-egy mezt lphetnek egyenesen elre, mint a h-vonalban ll gyalog
a 14. kpen. A tbbi figurval ellenttben a gyalog nem theti le az tjban
ll figurt, pldul a 15. kpen lthat stt bstyt. Kizrlag azokat a
bbokat theti le, amelyek tlsan balra vagy jobbra llnak eltte; mint a
vezr s a huszr a 15. kpen. A gyalog a legrtktelenebb figura; m nem
szabad meggondolatlanul flredobni. Nha egyetlen gyalog dntheti el a jtk
sorst.
  13 ........  14 ........  15 ........
     gggggggg     gggggggg     ........
     ........     ........     ........
     ........     ........     ...vbh..
     ........     ....o..o     ....G...
     ........     ....o..G     ........
     GGGGGGGG     GGGGGGG.     ........
     ........     ........     ........

Sakk

  Ha mi vagyunk lpsen, s kirlyunkat az ellenfl kvetkez lpsvel
lethetn, akkor sakkban vagyunk. Az 1. kpen a vilgos vezr letssel
fenyegeti a stt kirlyt, gy stt sakkban van. Ha a kirly sakkban van, a
jtkosnak azonnal meg kell szntetnie ezt. Ez hromflekppen lehetsges.
  1. A kirly olyan mezre lphet, ahol nincsen sakkban (2. kp).
  2. Valamelyik figurnkkal lethetjk a tmadt (3. kp).
  3. Elllhatjuk a tmads tjt valamelyik bbunk kzbehzsval (4. kp).
  Ha sem ellpni, sem a tmadt letni, sem kzbehzni nem tudunk, mattot
kaptunk s elvesztettk a jtkot. Az 5. kpen egy igen egyszer plda, a
Bolond mattja lthat (lpsek: 1. f3, e5; 2. g4, Vh4+). A vezr mattot ad,
stt nyert. Vilgos nem tudja kihzni kirlyt a sakkbl (a kirly csak
f2-re lphet, ahol ugyangy sakkban van); nem tudja letni a stt vezrt (a
h2 gyalog kettt lphetne elre, de tni csak tlsan tud; a huszr s a fut
csak h3-ra lphet); nem tud kzbehzni valamit a tmads vonalba (egyetlen
bbu sem lphet f2-re vagy g3-ra).
  A jtk clja, hogy mattot adjunk az ellenflnek, de mi ne kapjunk mattot.
  1 .h..k...  2 .h...k..  3 .h..k...  4 ....k...  5 bhf.kfhb 8
    ........    ........    ........    ...h....    gggg.ggg 7
    ........    ........    ........    ........    ........ 6
    .V.....b    .V.....b    .b......    .V.....b    ....g... 5
    ........    ........    ........    ........    ......Gv 4
    ....K...    ....K...    ....K...    ....K...    .....G.. 3
    ........    ........    ........    ........    GGGGG..G 2
    ........    ........    ........    ........    BHFVKFHB 1
                                                    abcdefgh
  A kirly sohasem lphet sakkba, s a tbbi figura sem lphet gy, hogy
sajt kirlyt sakkba lltsa. Ms szavakkal: nem lphetnk olyat, amivel
lehetv tesszk az ellenflnek kirlyunk letst. gy a 6. kpen a vilgos
kirly nem lphet e2-re, d2-re vagy f2-re (*), a huszr pedig nem hagyhatja
el a b1-es mezt. Ezek a lpsek lehetv tennk, hogy stt lesse vilgos
kirlyt. Ha biztosak vagyunk benne, hogy mr nem nyerhetnk, feladhatjuk a
jtkot ahelyett, hogy a mattot megvrnnk.
  6 ...***.b 2
    bH..K... 1
    abcdefgh

Patt

  Ha mi vagyunk lpsen, s - br nem vagyunk sakkban - minden lehetsges
lpssel sakkba kerlnnk, akkor pattban vagyunk. Mivel sakkba lpni tilos,
nem tudunk lpni, de mivel nem vagyunk sakkban, nem vagyunk mattban sem. A
patt dntetlent jelent.
  Egy plda: vilgos kezd (1). Rossz lpst vlaszt: a bstyval g2-re lp s
sakkot ad (2). Sttnek ki kell jutnia a sakkbl: Kh1. Vilgos ismt rosszat
lp: Kf2 (3). Stt kt lehetsges lpse (kirly h2-re vagy g1-re) sakkba
helyezn a kirlyt (gyszintn a bstya letse). gy stt pattba kerl.
Szerencsje volt; vilgosnak nyernie kellett volna egy kirllyal s bstyval
egyetlen kirly ellen.
  Vilgosnak az 1. kpen lthat llsban g3-ra kellett volna lpnie
bstyjval. Stt csak h1-re lphet. Vilgos h3-ra lp (sakk); sttnek
ismt egyetlen lpse van: g1 (4). Most jn a trkk. Vilgosnak el kell
pocskolnia egy lpst, hogy a stt a kvnt helyre knyszerljn (ezt
idztsnek nevezzk). Vilgos h4-re htrl idztsl. Sttnek egyetlen
lpse van: f1. Vilgos h1-re lp a bstyval s nyer (5).
  A j sakkjtkosnak rtenie kell a mattot s a pattot. Az els pldban
stt elkerlte a biztos veresget, mert vilgos nem ltta a patt
lehetsgt.
  1 ........  2 ........  3 ........  4 ........  5 ........
    ......B.    ........    ........    ........    ........
    ........    ........    ........    ........    ........
    ........    ........    ........    ........    ........
    ........    ........    ........    ........    ........
    .....K..    .....K..    ........    .....K.B    .....K..
    .......k    ......Bk    .....KB.    ........    ........
    ........    ........    .......k    ......k.    .....k.B

En passant

  Az en passant specilis ts, amely csak gyalogokra vonatkozik. Tegyk fel,
hogy vilgos ppen e5-re lpett (1), s stt kettt lp elre gyalogjval, a
vilgos gyalog mell, f5-re rkezve (2). Ebben az esetben vilgos en passant
(anpszan, menet kzben) letheti a stt gyalogot, ha kvetkez lpsben
mgje lp (3. kp; az x a lettt stt gyalog helyt jelzi). En passant
csak akkor thetnk, ha a gyalog kiindul helyzetbl kettt lpett elre, a
mi gyalogunk melletti vonalban; s csak kzvetlenl a letend gyalog lpse
utn. Ksbb mr nem lehet. Az en passant t gyalognak az 5. sorban kell
llnia, ha vilgos, illetve a 4.-ben, ha stt.
  Ez hasznos lps, ha az ellenfl megprbl ellopakodni gyalogunk mellett.
  1 ........  2 ........  3 ........
    .....g..    ........    ........
    ........    ........    .....G..
    ....G...    ....Gg..    .....x..
    ........    ........    ........
    ........    ........    ........
    ........    ........    ........
    ........    ........    ........

Sncols

  A sncols specilis lps, amely a kirlyt s az egyik bstyt rinti. Kt
figura mozgatsval jr. Elszr az alaphelyzetben (1) ll kirly kt mezt
lp a bstya fel (2). Majd a bstya tugrik a kirly tls oldalra (3).
  Brmelyik bstyval sncolhatunk. A 4.-6. kpeken a msik bstyval vgzett
snc lthat. Ha a kirly a kzelebbi (a kirly oldaln ll) bstyval
sncol, rvid sncrl beszlnk (1-3), jele 0-0. Ha a kirly a tvolabbi (a
vezr oldaln ll) bstyval sncol, hossz sncot mondunk (4-6), jele
0-0-0.
  A sncols akkor szablyos, ha sem a kirly, sem a bstya nem mozdult mg
alaphelyzetbl; a kirly s a bstya kztti mezkn nem ll figura; a
kirly nem ll kiindulsi helyn sakkban; s a mezk, amelyeken a kirly
thalad, nincsenek ellensges tmads alatt. Termszetesen a kirly nem
lphet sakkba, gy az ticljul szolgl mez sem lehet tmadva.
  ltalban clszer a jtk elejn sncolni, mivel ez megvdi a kirlyt s
lehetsget nyjt a bstynak, hogy ellenrizze a kzps vonalakat.
  1 B...K..B  2 B.....KB  3 B....BK.  4 B...K..B  5 B.K....B  6 ..KB...B

Ellps

  Ha egy gyalog elri a tbla szemkzti oldalt (ahonnan az ellenfl
tisztjei indultak; vilgos gyalog a 8., stt gyalog az 1. sort), el kell
lptetni tisztt, azaz vezrr, bstyv, huszrr vagy futv. ltalban a
vezrr val ellptetst vlasztjuk; a ms figurv val ellptetst
alulellptetsnek nevezzk. Az 1. kpen lthat llsban vilgos huszrr
lpteti el f-gyalogjt, hogy mattot adhasson.
  Az ellps miatt igen veszlyes az olyan gyalog, amellyel szemben nem ll
az ellenfl gyalogja. A 2. kpen a vilgos kirly tl messze van ahhoz, hogy
elkapja a stt gyalogot; az elri az 1. sort s ellp.
  Ellptetni csak gyalogot lehet; ez nagyban nveli a gyalogok rtkt, s az
ellps teljesen megvltoztathatja az erviszonyokat.
  Akkor is ellptethetjk gyalogunkat vezrr, ha mr van egy vagy tbb
vezrnk a tbln (ugyangy ms tisztt is). Az is lehetsges (br igen
valszntlen), hogy mind a nyolc gyalogunkat egyforma tisztt lptessk el.
  1 ......B.  2 ....k...
    g....G.k    ........
    ....F..g    ........
    ........    ........
    ........    g.......
    ........    ........
    ........    ........
    ....K...    ....K...

Algebrai jegyzs

  Az algebrai jegyzs a sakkjtszmkban tett lpsek ltalnosan elfogadott
lersi mdja. Knnyen tanulhat, s megknnyti a sakk megismerst.
  A lps lershoz elszr lerjuk a lp figura betjelt: kirlynl K,
vezrnl V, bstynl B, huszrnl H, futnl F bett. Gyalognl nem runk
semmit. Ezutn lerjuk annak a meznek a jelt, ahov a figura lp; elszr
a vonalat (a-h), majd a sort (1-8). Nhny lps pldaknt (alapllsbl
indulunk). Vilgos kettt lp e-gyalogjval; lerva: 1. e4 ... (A lpseket
szmozzuk, a szm utn vilgos, majd vesszvel elvlasztva stt lpst
rjuk.) Stt ugyangy tesz: 1. e4, e5. Vilgos g1-en ll huszrja f3-ra
lp: 2. Hf3 ... Stt c6-ra lp b8-on ll huszrjval: 2. Hf3, Hc6. Vilgos
tmad futjt b5-re tolva: 3. Fb5. Stt megtmadja a futt: 3. ... a6. (A
hrom pont helyettesti a korbban mr lert Fb5 lpst, nehogy az a6-ot
vilgos lpsnek higgyk.) Vilgos htrahzza a futt: 4. Fa4. Stt
felfejldik msik huszrjval: 4. ... Hf6. Az algebrai jegyzs x jellel vagy
kettsponttal jelli az tst. Ha most a vilgos fut leti a c6-on ll
stt huszrt, ezt gy rjuk: 5. Fxc6 vagy 5. Fc6:. Ha a gyalog t, lerjuk
a vonal jelt is, ahonnan indul: 5. ... dxc6 vagy dc6: (a d-vonalban ll
gyalog ttt). Vilgos megtolja d-gyalogjt: 6. d3; erre stt sakkot ad a
futval: 6. ... Fb4+. A sakkot a lps vgre rt kereszttel jelezzk.
  Nha tbb egyforma tpus figura is ugyanarra a mezre lphet. A fentiek
utn kialakult llsban (1. kp) pldul mindkt vilgos huszr rlphet az
x-szel jellt d2 mezre. Vilgos egy huszrnak d2-re lltsval vdi a
sakkot; de a Hd2 jelzs nem mondja meg, hogy a b1-en vagy az f3-on ll
huszr lpett-e. Ezrt ha a kt figura ugyanabban a vonalban ll, a sor
szmt (1-8) rjuk a figura jele utn; egybknt a vonal nevt. Jelen esetben
a kt huszr klnbz vonalban ll; ezrt ezt rjuk: 7. Hfd2 (az f-vonalbeli
huszr lp).
  A rvid sncot 0-0, a hosszt 0-0-0 jelzi: 7. ... 0-0. 8. 0-0 (mindkt
jtkos sncolt).
  Ha ellps trtnik, az j figura jelt rjuk a lps vgre: e8V+ (az
e7-en ll gyalog e8-ra lp, vezrr vltozik s sakkot ad). Ha a lps
mattot jelent, mg egy keresztet rakunk: Bh7++ (a bstya h7-re lp, sakk s
matt).
  Az en passant tst jelezhetjk a jegyzs vgre rt ep betkkel, de
enlkl is egyrtelm a helyzet.
  1 b.fvk..b
    .gg..ggg
    g.g..h..
    ....g...
    .g..G...
    ...G.H..
    GGGx.GGG
    BHFVK..B

Hossz algebrai jegyzs

  A hossz algebrai jegyzs az egyszer algebrai jegyzsen alapul. A
klnbsg annyi, hogy a kiindulsi mezt is felrjuk. A fenti jtk hossz
algebrai jegyzsben: 1. e2-e4, e7-e5. 2. Hg1-f3, Hb8-c6. 3. Ff1-b5, a7-a6. 4.
Fb5-a4, Hg8-f6. 5. Fa4:c6, d7:c6. 6. d2-d3, Ff8-b4+. 7. Hf3-d2, 0-0.

Koordintajegyzs

  A koordinta- vagy szmtgpes jegyzs a legegyszerbb sakkjegyzsmd.
Mindssze a kiindulsi s a clmez jelt kell lernunk. A sncolst rhatjuk
algebrai jellel (0-0) vagy a kirly kiindul s clmezjvel, pldul vilgos
rvid snc esetn e1-g1 formban. A fenti jtk koordintajegyzsben: 1.
e2-e4, e7-e5. 2. g1-f3, b8-c6. 3. f1-b5, a7-a6. 4. b5-a4, g8-f6. 5. a4:c6
vagy a4-c6. A koordintajegyzsben az tst jelz x vagy : elhagyhat. 5. ...
d7:c6. 6. d2-d3, f8-b4+ vagy f8-b4. A + szintn elhagyhat. 7. f3-d2.

Ler jegyzs

  A ler jegyzs az angol s spanyol nyelvterleten megjelen
sakkirodalomban kedvelt rendszer. A figurkat ugyanazok a betk jellik, mint
az algebrai jegyzsben, de a gyalognak is van betjele: G.
  A mezket a lpsen lev jtkos szemszgbl nzve jelljk. Amikor
vilgos lp, a sorokat alulrl felfel 1-tl 8-ig szmozzuk. Ha stt lp, a
sorok szmozsa fellrl lefel halad 1-tl 8-ig. A szmozs teht vltakoz.
A vonalakat aszerint jelljk, hogy milyen figura ll rajtuk alapllsban:
a = VB (a vezr oldaln ll bstya), b = VH, c = VF, d = V, e = K, f = KF,
g = KH, h = KB. A b4-es mez jele teht, ha vilgos van lpsen, VH4; ha
stt van lpsen, VH5.
  A ler jegyzs elkerli a redundancit. gy pldul ha az egyik huszr
KB4-re lp, de a msik nem tud sem oda, sem VB4-re lpni, H-B4-et runk
H-KB4 helyett. Ha mindkt huszr ugyanoda lphet (pldul K2-re - 1. kp),
megadjuk, hogy a kirly- vagy vezroldali huszr lp: KH-K2 vagy VH-K2.
  Az tst az t figura jelvel, egy x-szel s a lettt figura jelvel
jelljk: a bstya leti a futt = BxF. Ha tbb bstya is thet futt, a
figurt az oldal alapjn jelljk: KBxF vagy VBxF.
  A fenti jtszma ler jegyzsben: 1. G-K4, G-K4. 2. H-KF3, H-VF3. 3. F-H5
(csak egy fut lphet mind KH5-re, mind VH5-re), G-VB3. 4. FxH (csak egy
fut tud huszrt tni), VGxF. 5. G-V3, F-H5ch (a sakkot ch jelli). 6. H-F3,
H-F3. 7. 0-0.
  1 ..H.....3
    ....x...2
    ......H.1
    abcdefgh


Sakkllsok felrsa

  A sakktbla egy adott llst tbbflekppen rhatjuk fel szveges
formban. A leggyakoribb mdszer a kvetkez: vilgos: Kg1, Ve2, Bc1, Bd1,
Hc3, Hf3, Fb1, Ff3, a3, b2, d4, f2, g2, h2; stt: Kg8, Va5, Bc8, Bd8, Hc6,
Hf6, Fe8, Ff8, a7, b7, e6, f7, g6, h7.
  Hasznlhatunk vizulisabb megjelentst is. Ugyanez az lls (Zukertort s
Steinitz, vilgos 17. lpse utn) a fenti lersban hasznlt jelekkel s egy
msik mdon:
  ..bbffk.  -- -- SB SB SF SF SK --
  gg...g.g  SG SG -- -- -- SG -- SG
  ..h.ghg.  -- -- SH -- SG SH SG --
  v.......  SV -- -- -- -- -- -- --
  ...G....  -- -- -- VG -- -- -- --
  G.H.FH..  VG -- VH -- VF VH -- --
  .G..VGGG  -- VG -- -- VV VG VG VG
  .FBB..K.  -- VF VB VB -- -- VK --
  Szmtgpes clokra gyakran hasznljk a tmr Forsythe-mdszert is, ahol
a figurk sznt a kis- s nagybetk dntik el, a tblt pedig a 8. sortl az
elsig, a-vonaltl h-ig (teht vilgos szemszgbl nzve, a latin bets
olvass sorrendjben) rjk le. Minden sor utn / ll, az res mezket
viszont csak darabszmuk jelzi:
  2bbffk1/gg3g1g/2h1ghg1/v7/3G4/G1H1FH2/1G2VGGG/1FBB2K1

Dupla kezds A kocasakkozk egy rsze olyan szabllyal jtszik, hogy kezd lpsben vilgos - s esetleg stt is - kt bbuval lphet egyszerre. Ez a szoks, fknt gy alkalmazva, hogy csak vilgosnak szabad kt bbbal lpnie, teljesen felforgatja a sakkjtkot; ezrt a legkevsb sem javasolhat. Vilgos egybknt is vgig elnyben van a jtk sorn pusztn azrt, mert kezdett; ppen ezrt jtszanak bizonyos sakkversenyeken egyenl szm jtszmt vilgossal, illetve stttel.
Francia sakk A francia sakknak nevezett jtkot fknt azok kedvelik, akik a sakk bonyolult stratgijt nem, csak a lpseket ismerik. A sakk minden szablya rvnyes (kezdlls, lps- s tsmdok), kivve a kvetkezket: 1. Az nyer, akinek elszr elfogynak a bbui. 2. Ha a lpsen lev jtkos tni tud, kteles is. Ha tbbflekppen thet, vlaszthat ezek kzl. 3. A kirlyt is ugyangy le lehet s kell tni, mint a tbbi bbut; a sakkads fogalma nem ltezik. gy brmit lphetnk akkor is, ha kirlyunk tsben van. 4. Az en passant tst s/vagy a sncolst ltalban megegyezs szerint megtiltjk vagy engedlyezik.


 


 



 

 
Szerinted...
Nemsokra elkezddik a Linares szerinted ki nyeri meg??

Topalov
Lk P.
Polgr J.
Kamidzsainov
egyik sem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
 
 
Induls: 2006-11-05
 
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal